Home | Organisation | Partners | Research | Publications | Events | Info

Forthcoming Events:

3 May 2007 10 am. - Guest lecture by Charlie Gere (University of Lancaster): "Neodarwinism, Digital Culture and the Absconded God". Location: Arje Scheinin hall (Dentalia, 2nd floor, Lemminkäisenkatu 2, Turku)

4 May 2007, 1 pm. - Seminar on the Eurovision song contest (in Finnish and English) under the title

JA VOITTAJA ON... EUROVIISUT KILPAILEMISEN KULTTUURINA

Heimojen harmoniaa, palkintojen polyfoniaa vai kilpailemisen kakofoniaa? Vuonna 1956 alkunsa saanut Eurovision laulukilpailu on viime vuosina laajentunut niin maantieteellisesti kuin kulttuurisesti. Osallistujia on entistä enemmän, eivätkä perinteiset euroviisumaat valloita median huomiota saati kisan kärkitiloja entiseen malliin. Musiikin ohella Eurovision laulukilpailuissa käydäänkin monenlaisia kamppailuja kansallisuudesta, identiteeteistä ja kulttuuri-ideologioista.

Kansainvälinen populaarikulttuurin tutkimuskeskus IIPC järjestää viisufinaalin alla perjantaina 4.5.2007 klo 13-16.30 Turun yliopiston Educarium I:ssa (Assistentinkatu 5) avoimen seminaarin, jossa haetaan laulukilpailun todellisia voittajia - ja myös häviäjiä. Miksi Eurovisio päihitti maanosamme muut laulukilpailut? Miten kilpailukulttuuri, musiikki ja media oikein löysivät toisensa? Minkälaista musiikkia ja mitä maita kilpailun säännöt ovat suosineet? Ovatko euroviisut nostalgian voitto?

Ohjelma
13.00 prof. Hannu Salmi (Kansainvälinen populaarikulttuurin tutkimuskeskus): avaussanat
13.10 FT Mari Pajala (Turun yliopisto): Luganosta Helsinkiin. Miten Eurovision laulukilpailu on selviytynyt yli 50 vuoden ikään?
13.40 FT Tarja Rautiainen (Tampereen yliopisto): Musiikki, kilpailu ja myöhäiskapitalismin henki
14.10 prof. Vesa Kurkela (Sibelius-Akatemia): Lauluntekijät vai artistit? Euroviisut ja suomalaisen musiikkikustannuksen yrityskulttuurin muutokset
14.40 Kahvitauko
15.00 Euroaudiovisio
15.30 Dr Irving Wolther (Hanover University of Music and Drama): 'Clash of Cultures' - The Eurovision Song Contest as a Means of National-cultural Representation
16.00 FT Rauno Lahtinen (Turun yliopisto): Every Song is a Cry for Votes. Kilpaillaanko Euroviisuissa laululla, show'lla vai politiikalla?

5 May 2007 12 am. - Public disputation: Jussi Parikka's PhD thesis Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Worms and Viruses at the Tauno Nurmela hall. Opponent: Charlie Gere (University of Lancaster).

Past Events:

9-11 November 2006 - The conference History of Stardom Reconsidered. Full programme and abstracts can be found at starnet.utu.fi.

International Institute for Popular Culture
Department of Cultural History, University of Turku, FI-20014 Turku, Finland